Hacettepe Üniversitesi
Açık Ders Malzemeleri
Haftalar |
Yapılacak
Etkinlikler (Konu Başlıkları ve Okuma Parçaları) |
1 |
Uzaktan
eğitimin temelleri. Uzaktan
eğitim nedir? Temel kavramlar. |
o
Florida
Center for Instructional
Technology (1999). A teacher's guide
to distance learning. Chapter 1: Introduction. |
|
o
Keegan D. (2001). Foundations of Distance Education. Biddles, GB: Palatino (Page: 28-45). |
|
2 |
o
M.E.B. Eğitim Teknolojileri
Genel Müdürlüğü (2006). Uzaktan eğitim.
T.C. M.E.B. Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. 21
Şubat 2009 tarihinde http://egitek.meb.gov.tr/KapakLink/UzaktanEgitim/UzaktanEgitim.html adresinden alınmıştır. |
o Pallof, R. M., & Pratt, K. (1999): Chapter 1: When teaching and learning leave the classroom (Page: 3-20). |
|
o Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M., & Zvacek, S. (2003). Chapter 2: Definitions, history, and theories of distance education (Page: 19-48). |
|
3 |
Uzaktan
eğitimin tarihçesi. Uzaktan
eğitim türleri. Uzaktan eğitimin özellikleri. |
o
Mantyla, K., & Gividen, J. R. (2001).
Distance learning: A step by step guide for trainers. ASTD (American Society
for Training and Development) Chapter
2: Distance Learning Technologies (Page: 19-52). |
|
o
Nasseh, B. (1997). A brief
history of distance education. |
|
o Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M., & Zvacek, S. (2003). A brief history of distance education (Page 32-35). |
|
4 |
Uzaktan eğitimi kullanım
amaçları/ Uzaktan eğitim sistemleri. |
o
Baker, J. D., Schihl, R. J., & Aggarwal, A. K. (2003). Chapter 14: eLearning support systems (Page: 223—235). A. K. Aggarwal (Ed.), Web-based education: Learning from experience. |
|
o
Graham, C. R., Teemant, A., Harris, M., & Cutri,
R. M. (2001). Chapter 12: The pedagogy and technology of distance
learning for teacher education: The evolution of instructional processes and
products (141-149). L. E. Henrichsen (Ed.),
Distance-learning programs: Case studies in TESOL practice series. |
|
o
Kapicioğlu, M. İ. S., İşler, V., Bulun, M. Toprak, Ş., Okutanoğlu,
A., Gülnar, B. Ganiz, M. C., Yalçın, G. Keskin, D.
ve Bıkmaz, İ. (2003). tıp eğitiminde senkron eğitim
ve selçuklu tıp fakültesi’ndeki uygulamalar. The Turkish Online
Journal of Educational Technology – TOJET, 2(3), Article
16. 21 Şubat 2009 tarihinde http://www.tojet.net/articles/2316.htm adresinden alınmıştır. |
|
o
Ramirez,
S., & Savage, K. L. (2001). Chapter 3: Closing the distance in adult ESL: Two approaches to video-based
learning (25-38). L. E. Henrichsen (Ed.),
Distance-learning programs: Case studies in TESOL practice series. |
|
o
Schlosser, C. A., & Anderson, M. L. (1994).
Distance education: Review of the literature. Monograph prepared for the Iowa Distance Education Alliance. Washington,
DC: AECT Publications. (Available as ERIC Document 382159.) 14 Şubat 2009 tarihinde http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/13/df/c3.pdf
adresinden alınmıştır. |
|
5 |
Uzaktan eğitim
sistemlerini planlama. |
o
Gürol,
M. ve Turhan. M. (2005). Yönetim
fonksiyonları bağlamında uzaktan eğitim yönetimi. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 4(2),
Article 10. 21 Şubat 2009 tarihinde http://www.tojet.net/articles/4210.htm adresinden alınmıştır. |
|
o
Keegan D. (2001). Foundations of distance education. Biddles, GB: Palatino. (Page: 143-161). |
|
o Keegan, D. (1995). Foundations of distance education. Routledge Studies in Distance Education, Third Edition. (Part 3: Synthesis, Chapter 3: Planning distance systems). |
|
o Picciano, A. G. (2001): Chapter 2: Planning for distance learning (Page: 21-42). |
|
o Willis, B. (1994): Chapter 3: Strategic planning and academic planning for distance education (Page: 67-86). |
|
6 |
Uzaktan eğitim sistemleri
için öğretim tasarımı. |
o
|
|
o Dooley, K. E., Lindler, J.R., & Dooley, L.M. (2005). Advanced methods in distance education: Applications and practices for educators, trainers and learners. Section 3, Chapter 6: Systematic Instructional Design. Bilgi için: http://tojde.anadolu.edu.tr/tojde24/pdf/review_2.pdf. |
|
o Moore, G. M. (2007). Handbook of distance education (2nd ed). Shearer, R. Instructional design and the Technologies: An overview (219-233). Routledge. |
|
o Morrison, R. G, & Guenther, P. F. (2000). Designing instruction for learning in electronic classrooms. New Directions for Teaching and Learning, 2000, 15-22. 17 Şubat 2009 tarihinde http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/101523962/PDFSTART adresinden alınmıştır. |
|
o
O’Neil, T. D. (2006). How distance education has changed
teaching and the role of the instructor. |
|
o Picciano, G. A. (2001). Chapter 4: Instructional design for distance learning (Page: 65-87). |
|
o Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M., & Zvacek, S. (2003). Chapter 6: Instructional design for distance education (Page: 143-164). |
|
7 |
Uzaktan eğitim
teknolojileri ve uygulamalar. |
o Dooley, K. E., Lindler, J.R., & Dooley, L.M. (2005). Advanced methods in distance education: Applications and practices for educators, trainers and learners. Section 4, Chapter 10: Delivery Technology. Bilgi için: http://tojde.anadolu.edu.tr/tojde24/pdf/review_2.pdf. |
|
o
Girginer, N. ve Özkul,
A. E. (2004). Uzaktan eğitimde teknoloji seçimi. The Turkish Online
Journal of Educational Technology – TOJET, 3(3), Article
19. 21 Şubat 2009 tarihinde http://www.tojet.net/articles/3319.htm adresinden alınmıştır. |
|
o
Hin, L. T.
W., & Subramaniam, R.
(2003). Chapter
19: Virtual science centers: Web-based environments for promotion of nonformal science education
(Page: 308-329). A. K. Aggarwal (Ed.), Web-based
education: Learning from experience. |
|
o Mantyla, K., Gividen R. (1997). Distance learning: A step by step guide for trainers. Section Two, Distance Learning Technologies (Page: 19-52). |
|
o Newman, D. L. (2007). Videoconferencing technology in K-12 instruction: Best practices and trends. Idea Group Inc (IGI). |
|
8 |
1. Ara Sınavı |
9 |
Web temelli uzaktan
eğitim. |
o
Catterick, D. (2001). Chapter 8: An
academic writing course in cyberspace (83-94). L. E. Henrichsen
(Ed.), Distance-learning programs: Case studies in TESOL practice series. |
|
o Hayes, M. H., & Jamrozik, M. L. (2001). Internet distance learning: The problems, the pitfalls, and the future. The Journal of VLSI Signal Processing, 29(1-2), 63-69. 21 Şubat 2009 tarihinde http://www.springerlink.com/content/g6g442rr42518503/fulltext.pdf adresinden alınmıştır. |
|
o
McCormack, C., & Jones,
D. (1998). Building a web-based education system. |
|
o Pucel, D. J., & Stertz, T. F. (2005). Effectiveness of and student satisfaction with web-based compared to traditional in-service teacher education courses. Journal of Industrial Teacher Education, 42, 23-40. 17 Şubat 2009 tarihinde http://eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/2b/26/d8.pdf adresinden alınmıştır. |
|
o Raisinghani, M. S. (2003). Chapter 5: Web-based education in the 21st century: A transnational perspective (Page: 71-88). A. K. Aggarwal (Ed.), Web-based education: Learning from experience. Hershey, PA: IRM Press. |
|
10 |
Türkiye’de ve çeşitli
diğer ülkelerde uygulanan uzaktan eğitim platformları. Türkiye’deki uzaktan
eğitim uygulamaları. Dünyanın çeşitli
ülkelerindeki uzaktan eğitim uygulamaları. |
o Barbour, M. K., & Stewart, R. (2008). A snapshot state of the nation study: K-12 online learning in Canada. North American Council for Online Learning. 21.02.2009 tarihinde http://www.inacol.org/resources/docs/NACOL_CanadaStudy-lr.pdf adresinden alınmıştır. |
|
o
Daş,
R. ve Varol, N. (2001). Günümüzde
uzaktan eğitim Uygulamalarına genel bakış. UBMK 2001, 1. Ulusal
Bilişim–Multimedya Konferansı Bildiriler Kitabı, sayfa 53-62, 16-20 Nisan
2001, Elazığ. 21 Şubat 2009
tarihinde http://perweb.firat.edu.tr/personel/yayinlar/fua_721/721_25995.pdf adresinden alınmıştır. |
|
o
Green, B. A., Collier, K. J.,
& Evans, N. (2001). Chapter 7:
Teaching tomorrow’s class today: English by telephone and computer from |
|
o
Jonatan Jelen, J., & Alon, I. (2004). Internet-mediated
distance-learning education in |
|
o
Kamel, S., & Wahba, K. (2003). Chapter 20: The use of a
hybrid model in web-based education: The global campus Project (Page: 331-346). A. K. Aggarwal (Ed.), Web-based education:
Learning from experience. |
|
o
Sağlık, M., Öztürk, S. Television as an educational technology: Using televesion
at open education faculty, |
|
o Willis, B. (1994): Chapter 1: Distance education around the world (Page: 3-39). |
|
11 |
Uzaktan eğitim
sistemlerini değerlendirme. |
o
Balkin, R. S., Buckner, D., Swartz, J. et. al.
(2005). Issues
in classroom management in an interactive distance education course. International Journal of Instructional
Media,32, 363-373. 17 Şubat
2009 tarihinde http://www.accessmylibrary.com/comsite5/bin/aml2006_library_auth_tt.pl?item_id=0286-14446303
adresinden alınmıştır. |
|
o
Baron, A. (1999). A Teacher's
Guide to Distance Learning. Chapter 10: Implementing Distance Learning. |
|
o
Lammintakanen, J., & Rissanen, S. (2003). Chapter 25: An evaluation
of web-based education at
a Finnish university
(Page: 440-453). A. K.
Aggarwal (Ed.), Web-based education: Learning from experience. |
|
o
Willis, B. (1994): Chapter 4: Assessing the needs,
developing instruction, and evaluating results in distance education
(Page: 87-107). |
|
12 |
Uzaktan eğitim
araştırmaları. |
o
Bonk, C. J. (2001). Online teaching in an online world. 19 Şubat 2009 tarihinde http://php.indiana.edu/~cjbonk/faculty_survey_report.pdf adresinden alınmıştır. |
|
o
İnceelli,
A., Candemir, Ö. ve Demiray, U. (2005). Elektronik akademik uzaktan eğitim
dergisi: TOJDE. İçerik analizine dayalı bir değerlendirme. The Turkish Online Journal of Educational
Technology – TOJET, 4(4), Article 14. 21 Şubat 2009 tarihinde http://www.tojet.net/articles/4414.htm adresinden alınmıştır. |
|
o Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M., & Zvacek, S. (2003). Chapter 3: Research and distance education (Page: 61-84). |
|
o
The State Educational
Technology Directors Association (SETDA) (2008). Learning Virtually: Expanding Opportunities. |
|
o
University of
Wisconsin-Madison (2009). Distance
education research reports. Distance Education Certificate Program, |
|
o Willis, B. (1994): Chapter 2: Research in distance education (Page: 41-66). |
|
13 |
Öğrenme nesneleri ve
standartları. |
o
Çağıltay, N. E. ve Çağıltay, K. (Tarihsiz). Tekrar kullanılabilen öğrenme nesneleri (TEKÖN) ve standartlar. 7
Şubat 2009 tarihinde http://www.teknoturk.org/docking/yazilar/tt000124-yazi.htm adresinden alınmıştır. |
|
o Downes, S. (2001). Learning objects: Resources for distance education worldwide. International Review of Research in Open and Distance Learning, 2(1). 21 Şubat 2009 tarihinde http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/viewFile/32/81 adresinden alınmıştır. |
|
o Moore, M. G. (2007). Handbook of Distance Education (2nd. ed). Moisey.S & Ally, M. Fulfilling the promise of learning objects (323-339). Routledge. |
|
14 |
|